Datum, 09-08-22
Miltal: 55157
När
jag en gång var ute och finåkte så när jag kom tillbaka så parkerade jag på
uppfarten som vanligt. Under turen kunde jag konstatera att det verkar som det
finns en tendens till att varvtalet hänger sig, det kan orsakas av att förgasarkolven
kärvar. Samtidigt så konstaterade jag att vid tankningen så hade jag en hög
förbrukning vilket också hänger ihop med kärvande kolv och hängande
tomgångsvarvtal. Upp med huven och kolla jag gjorde en gasning för att lyssna
på motorn och till min fasa så hörde jag bara insugnings ljud från vänster
förgasare. Ner med luftfilter och kolla kolven. Jaha den satt som berget. Och även
när jag lossat skruvarna till klockan. Då följde kolven med när jag lyfte av klockan
så det var bara att gå in med paketet i garaget och försiktigt lossna på det. Efter
det så fick jag iden att titta på båda. Då blev det så att jag bestämde mig för
en finjustering av ytorna så att de glider obehindrat mot varandra.. Dessutom
som grädde på moset så kan det vara så att detta har en inverkan på co2
värdena. Nu skall jag finjustera just detta spel för att få så jämn tomgång som
möjligt.
Efter
nästa tur så kände jag på spjällaxlarna. Resultatet av det var att
tomgångsvarvtalet varierade beroende på läge
Datum, 09-12-15
Efter att ha konstaterat att mina förgasare behöver
nya spjällaxlar och därmed nya bussningar så plockade jag ner dessa och som
kuriosa tänkte jag att jag kollar om jag har "rätt" förgasare för de
ser ju onekligen rätt ut så jag noterade vad det står på husen AUC1346 och AUC8490 snyggt ingjutet i huset
sedan så är det någon kul typ som har märkt om dom men en rits och så har de fått numren AUD 2740 och AUD2741
Döm om min förvåning så båda numren inte finns med i Förgasartekniks lista på Volvo SU (förövrigt ej heller i MG eller MINI listan)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar