torsdag 1 januari 2015

Förgasar justering



Datum, 09-08-22
Miltal: 55157
När jag en gång var ute och finåkte så när jag kom tillbaka så parkerade jag på uppfarten som vanligt. Under turen kunde jag konstatera att det verkar som det finns en tendens till att varvtalet hänger sig, det kan orsakas av att förgasarkolven kärvar. Samtidigt så konstaterade jag att vid tankningen så hade jag en hög förbrukning vilket också hänger ihop med kärvande kolv och hängande tomgångsvarvtal. Upp med huven och kolla jag gjorde en gasning för att lyssna på motorn och till min fasa så hörde jag bara insugnings ljud från vänster förgasare. Ner med luftfilter och kolla kolven. Jaha den satt som berget. Och även när jag lossat skruvarna till klockan. Då följde kolven med när jag lyfte av klockan så det var bara att gå in med paketet i garaget och försiktigt lossna på det. Efter det så fick jag iden att titta på båda. Då blev det så att jag bestämde mig för en finjustering av ytorna så att de glider obehindrat mot varandra.. Dessutom som grädde på moset så kan det vara så att detta har en inverkan på co2 värdena. Nu skall jag finjustera just detta spel för att få så jämn tomgång som möjligt.
Efter nästa tur så kände jag på spjällaxlarna. Resultatet av det var att tomgångsvarvtalet varierade beroende på läge
Datum, 09-12-15
Efter att ha konstaterat att mina förgasare behöver nya spjällaxlar och därmed nya bussningar så plockade jag ner dessa och som kuriosa tänkte jag att jag kollar om jag har "rätt" förgasare för de ser ju onekligen rätt ut så jag noterade vad det står på husen
AUC1346 och AUC8490 snyggt ingjutet i huset
sedan så är det någon kul typ som har märkt om dom men en rits och så har de fått numren AUD 2740 och AUD2741
Döm om min förvåning så båda numren inte finns med i Förgasartekniks lista på Volvo SU (förövrigt ej heller i MG eller MINI listan)  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar