Datum, 2009-06-02
55000
hela min ägo har bilen varit oljefilm i
kylarvatten. Jag har trott att detta berott på otäta packningar i topplocket
men efter byte och momentdragning så har det fortfarande inte försvunnit. Men
så en dag letade jag i Forumet och där kunde någon berätta att det var en rätt
vanlig åkomma på dessa bilar. Han hade därför provtryckt kylaren och se det var
inte tätt. Nåväl jag gjorde det samma. Men anlitade Kylarjonsson. i Mölndal för
detta jobb. Han hittade också läckage på min kylare så det blev omlödning av
kylare. Dagen idag har jag då bara hunnit måla kylaren och skall så snart jag
hunnit montera och luftat kylsystemet berätta on hur det blev.
Datum:
2010-05-29
Km:
55708
Efter
att ha kört en del på hösten och några gånge på våren -10 samt ha besiktigat så
gjorde jag en tur till jobbet och där det var entusiastparkering. När jag kom
hem från den övningen så skulle jag ta mig före att titta lite djupare i
expansionskärlet och det var ganska fullt med olja. När jag som bäst stod där
och kollade så åkte slangen av stosen på kylaren och vatten rusade ut, men i
expansionskärlet så var oljan kvar, var kanske lite över lägsta strecket kvar
när vattnet (om det nu var något) åkt ut. Så jag bestämde mig på stående fot
att försöka med att demontera oljekylaren och plugga ledningen.
Då jag
senare på kvällen tittade hos Veteranprodukter hittade jag mutter och de hade
faktiskt kylare till försäljning.så vankelmodig som man är blev det inget av då
Datum:
2014-05-09
Km:
56890
Men efter den nya kylare på
plats och lite körning så verkar den fortfarande att läcka och då gjorde jag så
att jag kopplade loss kyl slingan och lade lock på toppen och på kylarens
inlopp sant en lös slang på utloppet. Detta har medfört att oljan i kylsystemet
har nästan försvunnit. Det kan ju vara rester.
Så
nu 2014 våren så skall jag kolla om jag kan täta den gamla kylaren och montera
den istället för den fortfarande läckande ersättningen. fortsättning följer i senare inlägg
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar