torsdag 15 januari 2015

Olja i Kylarvatten



Datum, 2009-06-02
55000
 hela min ägo har bilen varit oljefilm i kylarvatten. Jag har trott att detta berott på otäta packningar i topplocket men efter byte och momentdragning så har det fortfarande inte försvunnit. Men så en dag letade jag i Forumet och där kunde någon berätta att det var en rätt vanlig åkomma på dessa bilar. Han hade därför provtryckt kylaren och se det var inte tätt. Nåväl jag gjorde det samma. Men anlitade Kylarjonsson. i Mölndal för detta jobb. Han hittade också läckage på min kylare så det blev omlödning av kylare. Dagen idag har jag då bara hunnit måla kylaren och skall så snart jag hunnit montera och luftat kylsystemet berätta on hur det blev.




Datum: 2010-05-29
Km: 55708
Efter att ha kört en del på hösten och några gånge på våren -10 samt ha besiktigat så gjorde jag en tur till jobbet och där det var entusiastparkering. När jag kom hem från den övningen så skulle jag ta mig före att titta lite djupare i expansionskärlet och det var ganska fullt med olja. När jag som bäst stod där och kollade så åkte slangen av stosen på kylaren och vatten rusade ut, men i expansionskärlet så var oljan kvar, var kanske lite över lägsta strecket kvar när vattnet (om det nu var något) åkt ut. Så jag bestämde mig på stående fot att försöka med att demontera oljekylaren och plugga ledningen.

Då jag senare på kvällen tittade hos Veteranprodukter hittade jag mutter och de hade faktiskt kylare till försäljning.så vankelmodig som man är blev det inget av då



Datum: 2014-05-09

Km: 56890 
Men efter den nya kylare på plats och lite körning så verkar den fortfarande att läcka och då gjorde jag så att jag kopplade loss kyl slingan och lade lock på toppen och på kylarens inlopp sant en lös slang på utloppet. Detta har medfört att oljan i kylsystemet har nästan försvunnit. Det kan ju vara rester.  
Så nu 2014 våren så skall jag kolla om jag kan täta den gamla kylaren och montera den istället för den fortfarande läckande ersättningen.  fortsättning följer i senare inlägg

 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar