lördag 24 januari 2015

Vårstart 2014



Datum: 14-05-03
Miltal: 56890

Äntligen så var det dags att  köra bort och tanka. Mao Vårstart
Jag hade fuskat med en start för några dagar sedan men det blev ingen tankning då. Så nu bar det iväg till tappen. Jag körde till Åbro tappen. Körde gamla vägen till Kållered och ut på motorvägen vid IKEA. Efter tankning så tog jag vägen runt Mönlycke och Benareby.
Observationer: när jag kom ner till samhället så kändes det som att vacumslangen hoppat av igen. Det hade den inte. Sen vid Sagsjön så luktade det kylarvatten men det såg ok ut.
Tankade endast 16 liter med flera avslag. Konstigt för jag hade en körsträcka på 30 mil ungefär. Men jag hade  hällt i någon eller några dunkar så jag får väl kolla när jag har kört en riktig sträcka. Övrigt att nämna fortfarande så har jag vibrationer vid broms från 70 eller mer. Bilen kändes svag tyckte jag kanske så att bromsarna ligger på får kolla mera efter flera körningar. Känns som att batteriet behöver bytas. Och så oljekylet behöver nog ett helt nytt för att bilen skall bli ok map oljetryck. Även förgasarna verkade läcka lite på flottörhusen kan vara så att ventilen behöver få lite love and care. 
Mao
Förgasare: kollade flottör husen och konstaterade inga glapp eller smuts. Men en packning gick sönder så det var att beställa nya. Även vacumklocka och hus tog jag isär och där var det faktiskt lite så att dessa var löst skruvade på någon skruv så efter rengöring av kolv och förgasarhus och ihopsättning, med nya flottörhuspacknigar så skall det bära av igen.  
Oljekyl: här blev det justering av slangen som sitter på utloppet och jag har beställt ett lock att sätta på inloppet så nu skall läckaget inte spela någon roll (Hoppas jag)
Kylvätsketemp: var lite lite vatten i Expansionskärlet så jag toppad av det
Batteri: blev byte senare
Tankmätare: Verkar inte funka riktigt får kolla detta senare  
Vibrationer broms: fortsatt letande och provande 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar