lördag 17 januari 2015

Brytarlöst tändsystem



Datum, 13-09-22
Miltal: 56840
Nu var det dags att ta tag i det där med att bilen går lite ojämt på låglast.
En tanke kan vara att det är tändningen och då gnistan som är problemet, och då tänkte jag brytarlöst system kan ju inte vara fel.
Så jag köpte ett av VP. Och kollade innan så att det skulle passa till -66 och ja det skulle det. Nu var det inte riktigt sant för man skulle koppla det med en konstant matning tror att det skall vara 15 matning dvs matning när tändläge ett är inkopplat och på -66 finns inte den polen någonstans så  jag gjorde en liten omväg med manuell brytare så att tändspolen inte skulle ligga spänningssatt alltid. Man kan ju förstås kapa den metallomspunna kabeln från tändningslåset till spolen för att få den matningen till det brytarlösa systemet. Men det gjorde inte jag för jag har redan prövat det en gång och det blev inte bra då. Väl monterat så skall det kollas om det gav önskad effekt. Och på höstkanten så blev det inte några mil för att kolla detta. Dock vet jag att Bilen fungerar med den lösningen. Men på sommaren 2014 skall det kollas om det biter på ryckningarna på låglast.       




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar