onsdag 31 december 2014

Felaktig Camber



Datum, 09-08-22
Miltal: 55157
När jag en gång var ute och finåkte så när jag kom åter parkerade jag på uppfarten som vanligt. När jag tittade på bilen så såg jag att vänster hjul lutade utåt en del. Då jag tog vattenpasset och konstaterade att Camber låg lite för mycket utåt. Och bara justera går ju inte så jag köpte en 6 mm och ett 3 mm justerbleck. Till varje skruv, inalles fyra av varje sort. Monterade dessa och provkörning. Det verkar nog bra på en kort tur. När jag efter den kom hem så råkade jag pilla till på ratten. Då kom det ett glappljud, och nu blev jag intresserad på riktigt efter en stunds funderande så provade jag att skruva åt styrsnäckan och det resulterade i att glappet minskade och när jag sedan provkörde bilen för att tanka. Så visade det sig att två saker hade hänt. Ratten sitter nu rakt fram, orsakat av att jag nu har samma justering på alla skruvarna för övre länkarm. Och det blev trögare att styra och som följd av detta så minskade vibrationerna vid bromsning. Så just nu är konklusionen att styrväxeln behöver bussas om. Och det kan vara ett vinter jobb. 

Men detta har inte hänt ännu kanske någon har erfarenheter om det   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar