lördag 21 mars 2015

Vacumslang



Datum: 14-07-29
Miltal: 57212
Även den här detaljen har jag inte sett tidigare men så här är det:
Vacum systemet består av fyra slangar, ett T eller Y stycke, en ventil samt nipplar på insugningsröret och bromsboostern. Och jag har fått sätta tillbaka slangen på anslutningen som sitter på insugningsröret många gånger trots att jag har en slangklamma monterad. Men idag så råkade jag känna på den där ventilen som jag tror är en reduceringsventil som reducerar flödet något. Jag har inte riktigt klurat ut varför den skulle behövas men det beror väl på hur hålet i nippeln på insugföret är kalibrerat. Nåväl när jag tog i den så kändes det som om den slangen inte satt riktigt på. Så jag satte dit en slangklamma och säkrade den tätningen hoppas att detta kommer att kunna ge en jämnare gång på låga varv. Och skall jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg att det var monterat en sådan ventil innan jag plockade isär motorn. 
Datum: 14-08-01
Miltal: 57235
Som vanligt så när man gör flera åtgärder så vet man inte vad som är rätt eller fel. Men det verkade inte som det var detta som var den enkla åtgärden. Men jag justerade förgasarna lite när jag kom hem från rundan. Och det verkar som högre tomgång och lite mera på den främre gav resultat. Verkar bättre efter en runda runt området. Får se om det är så kallt och på flyt på landsväg också.  
Datum: 14-08-01
Miltal: 57254
Det verkar nu som om det är helt rätt balans mellan förgasarna de höjer sig lika mycket och sammtidigt. Men på halvgas stillastående så kan man då och då känna ett ryck i gången på motorn. OBS ej rullande. Vad gäller kallstart så kan man säga att den funkar. Med choke så har jag gång hela tiden och inget snörvlande.
Datum: 14-09-21
Miltal: 57489
Med ny slang på plats så körde jag en längre tur. Kan kort bara säga att det var ingen märkbar förändring. Men det blev mycket snyggare. Men på turen fick jag några ytterligare saker att tänka på. Knarr i stolen. Men det åtgärdade jag nog med en gång hemma, genom att skruva fast ryggen. Skruvarna var lösa. Brummet som jag tidigare kännt kunde jag nu konstatera att det är någon obalans för det uppträder kraftigast vid 80 km/h jag tror på kardan.
Och vindbrus på passagerare sidan, vid hemkomst så vid närmare besiktning så är gummilisten som skall täta mot dörren undermålig och flera områden som jag kände på var det möjligt att föra in ett 0,1 mm bladmått och då kan man ju tänka vad ljud som kan ta sig in där. det blir en annan rapport i framtiden 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar