Datum: 14-07-22
Miltal: 57189
Efter
besiktningen som upptäckte ett oljeläckage så har jag letat efter detta. Först
trodde jag att det var en felmontering av oljekylaren och o-ringen där. Men
efter provkörning med garanterat rätt monterad o-ring så var det inte det
heller. Så under bilen och torka och testa att dra alla skruvar till tråget.
Men då hittade jag felet. Det var min tätning av utloppet från oljekylet som
hade spruckit. Lagningen kräver ny slang och en ny plugg. Den jag hade var för
stor och knäckte säkert slangen. Nya slangen är en slang med väv i och EPDM så
det tål i alla fal 140 grader. ( Vilket kanske inte är optimalt just där. Men
det får vara så i år. Och det som är den ultimata lösningen är ju att ta bort
kylaren. Men det kräver att man byter filter nippeln. Och för att göra det så
behövs det plats runt motorn
Datum: 14-07-25
Miltal: 57208
Provkörning
gav vid handen att jag hittade rätt temporära lösning. Fortfarande så finns det
ett oljeproblem med vatten och olja, dvs olja i vatten. Men mer om det senare
och i en annan rapport.
Datum: 14-08-07
Miltal: 57320
Kollade nu efter en längre körning och det verkar hålla. Men det fuktar
över startmotorn . nu har jag torkat av där igen. Jag ser två möjliga orsaker,
antingen dåligt åtdraget topplock, eller ventilkåpans lock läcker lite.
Datum: 14-09-15
Miltal: 57371
I samband med topplocksbytet, som kommer i ett annat inlägg, så tog jag tag i en länge stött och blött åtgärd. Jag demonterade nippeln som
förlänger oljefilter positionen för att kunna ha kylaren där. Nu har jag ingen
oljekylare mao. Får se efter några körningar vad det ger.
Datum: 14-09-21
Miltal: 57489
Några kortare och någon
längre körning senare. Verkar vara tätt med den nya toppen. Och även i
expansionskärlet så verkar det inte ha blivit någon ytterligare olja. Det var
nog en kombination av en topp som kanske var skev och att packningen inte var
ok samt att det var slipränder i toppen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar