lördag 15 november 2014

Körning Skene Veddige Fjärås hem



Datum, 2008-05-02
Miltal: 52004
Årets första längre tur med bilen.
Jag hade för avsikt att kolla framvagns beteende. Detta för att jag under vintern 06-07 har lagt ner tid och pengar på renovering av nedre länkarmar med nya bussningar samt nya kulleder. och var väl inte helt nöjd med resultatet Och det visade sig att jag hade ett starkt drag åt vänster och trög styrning jag funderade en hel del runt detta samtidigt som jag ändå njöt av utsikten en solig vårdag. det hände väl inte så mycket mer än att jag satt i tankar kring styrning, ända till jag kom till Frillesås då jag kom ikapp en kompis med ES (blåmetallic). Bakom honom låg jag en stund till vi närmade oss gamla järnvägsbron innan Åsa. Då jag gasade på och körde om min polare som då visade sig vara en äldre herre som likaledes var ute och finåkte. Kul med sällskap på vägarna. Men jag saknar de glada vinkningarna som jag upplevde på 80 talet när jag köpte bilen. Sen stod jag på mot hemmet i rask takt. I Fjärås var jag tvungen att stanna en stund och fick då i mig en varm korv på tappen där. 





Så här såg det ut. Nåväl, hur gick det med hjulvinklarna då? jo efter rundan så bestämde jag mig för att prova att minska på vänsterhjulets caster via borttag av justermellanlägg, samt att jag lättade på anspänningen av styrsnäckan. Dessa två åtgärder gjorde att bilen kändes mycket trevligare. Trögstyrdheten minskade avsevärt. Medan det verkade som att draget ät vänster blev något bättre med kanske var det bara så att det blev lättare att styra mot med den lättare styrningen. Jag får återkomma om det när besiktning och ytterligare provning kan klarlägga detta. Och det är inte så att bromsarna har fastnat i anliggande läge för så kalla och fina hjul efter en körning är rent behagligt att känna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar