fredag 15 maj 2015

Bakaxel renovering 3



Datum: 15-03-07
Dagens aktivitet var att dra fast alla skruvar till bakaxel och stag samt Stötdämpare. Sen lade jag fram alla delar till fångbanden, det verkar som jag har allt till det också  
Datum: 15-03-09
I Dag var det montering av fångbanden. Med nya skruvar och lös mutter. Så blev det M8 och jag hade bara en insex skruv som hade tillräcklig längd. Skall nog byta den mot en vanlig det är bäst så. Sen av bara farten så hittade jag en bricka av nytt format till Panhardstagets infästning i bakaxeln det var en 37x13x3 Std bricka. Snyggt blev det. Sen fortsatte jag med att förbereda broms skölden med att montera Justeranordning och hjulcylinder även här med nya skruvar och muttrar. Sen så vart det stopp för när jag tittade på oljetätning och packningar till distanserna så vill jag nog  ha nya så jag letade reda på artnr och skall beställa dessa innan jag fortsätter. Och så skall jag se hur shimsen skall sitta och beräknas tjocklek på. Och en fjäder som skall sitta mellan övre fjädern och länken mellan bromsbackarna skall också inhandlas. Nu blev jag nämligen fundersam om just den fjädern kan orsaka vibrationer vid bromsning om den saknas. Värt att prova.  



Datum: 15-03-09
Lördag och arbetsdag. Monterade sköldar och bromsdetaljer inkl ny vajer, och en Bromstrumma. Och det var en utmaning. Det verkar som om kilen har gått och blivit skev för när jag bytte den så fungerade det att skruva ihop. Och följaktligen så funkade inte den andra sidan. Så här blir det till att komplettera ytterligare en gång. Notabelt också är att jag fuskade med parkeringsbromsvajerns infästning i bromsskölden. Jag svetsade inte fast muttrar i tum dimension utan tog M6 skruvar och lösa muttrar för det såg inte ut som det hade suttit svetsmuttrar där. Men i reservdelskatalogen finns bara skruvar. Men fint blev det,   


Datum: 15-04-01
Idag gjorde jag färdigt bromsrören. De är på plats och åtdragna. Förra gången jag var i garaget så fick jag till parkeringsbroms vajrarna. Och döm om min förvåning de var olika långa. Efter en stunds funderande kom jag på att det naturligtvis måste vara så att föregående bytare hade använd Amazon vajrar, som ju är längre. Jag får se om det krävs ny vajer eller om jag kan ha två olika långa. Det kanske blir svårt att få till justeringen på rätt sätt.
gärning var att montera Kardan och konstadera att jag nog skall skaffa ny skruv till den. Men jag satte fast den ändå och beställer skruv senare när jag har summerat vad för extras som går åt. Jag var tvungen att ställa bälgen mellan de två delarna i varmluft för att mjuka upp gummit så jag kunde tränga detta över splinsen. Annars var det inga större konstigheter mera än att jag höll på att få hicka när jag satte fast den bakre medbringaren och axeln tog i balken. Men med domkraft och kolla så att när bakaxel står på fjädrarna så vinklar klumpen upp sig så att itaget försvinner och blir till ett bra spel. Nu har jag bara klamma bromsrör kvar av prylarna att göra. 
 

Datum: 15-04-05
Klamning av bromsrören och justering av broms backar. Börjar fylla olja i bakaxeln men tröttnar då jag bara har en oljekanna med handpump att fylla med. Men nu är jag nästan framme.
Datum: 15-04-08
Färdig med oljan. Luftat bromsarna och har egentligen bara att montera hjulen fylla bensin och köra iväg för en provtur. Och så har jag kvar en detalj som jag inte vet riktigt hur jag skall montera, fjäder till parkeringsbromsen.  
Datum: 15-04-18
Nya skruvar till kardan inhandlade och monterade vad det känns bra att skruva med nya grejor. Luftning av bromsarna blev också ett positivt jobb när allt var helt och rent.
Datum: 15-03-09
Miltal: 57586
Efter några körningar så känns det ok ingen förbättring när det gäller bromsvibrationer. Så jag är nog på väg att bestämma mig för ett byte av bromsbackarna. Som kan vara oljiga från gamla synder. De är ju inte bytta. Parkerings bromsen måste jag justera också.  Men det kommer att noteras i nya körrapporter så nu stänger jag den här.    






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar