torsdag 14 maj 2015

Bakaxel renovering 2



Datum: 15-01-02
Tog en dag att åka till Veteranprodukter och köpte det mesta på listan men missade muttern till bromsskölden för att ha en i reserv. ( tanken är att göra ett dragverktyg till drivaxeln). Och så blev det en P-List för höger droppränna som man ju inte kan skicka. Detta blir en separat rapport
Datum: 15-01-03
Gjorde rent fjädrarna från u-massa och målade dem med grundfärg. Det var bara en massa körning med en roterande stålborste. Sen tittade jag på broms trummorna den första jag tog i var ju sönder på radien ca 4 cm långt fattades  det en bit så för att balansera detta så slipade jag ner kanten till samma diameter hela vägen runt och så målade jag om den med ny grundfärg. 

Datum: 15-01-04
Färdig med fjädrarna och började med moment och bärstagen. Det ena bärstaget var det ett litet hål i. Så här fick jag svetsa i en liten loppa. Jag använde mig av metoden med en bakom liggande kopparbit, som jag läst om skall vara bra för på detta fäster inte svetsen. Och det stämde så nu kan man det också. Sen grundmålade jag dem.
Datum: 15-02-26
Har inte kunnat göra något för jag har jobbat en hel del. Och bestämt att jag plockar ihop bilen utan byte av innehåll i axeln. Allt annat är klart nu så dagens åtgärd var att rensa gammal packning och rensa gänghålen för bakre locket.
Datum: 15-02-28
Idag lade jag på locket på pinjongen och drog fast skruvarna men jag har inget moment på dem så jag skall leta rätt på vad det skall vara. Så nu vänder det och blir återmontering som väntar. Efter koll i rep handboken så skall det vara 20-35 Nm. Jag har också konstaterat att en skruv inte sitter riktigt rätt i godset men det är en av de övre så jag får väl lägga några brickor och en klamma till bromsröret på den så spelar det ingen roll.  
Datum: 15-03-07
Idag fortsatte jag montering av bakaxeln till vagn med att skruva fast stag. Och så passade jag in fjädrar på plats. Även stötdämpare är kopplade. Allt flöt på riktigt bra inga problem alls. Det som var svårt förra gången var att hitta gängor för främre skruven till momentstagen. Men där hade jag ju svetsat i en bricka på den nytillverkade (för 20 år sedan) konsolen så där hade jag satt fast den på lösen innan jag satte dit staget i bakaxeln. Det är ju lättare att komma åt att hitta hålen för genomgående skruv, då man ju kan peta lite med en dorn om det spänner lite.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar