onsdag 13 maj 2015

Bakaxel renovering 1



Nu skall jag berätta hur jag gjorde en uppfrächning av bakaxeln 
det kommer att vara fyra avsnitt med lite bilder och text 
Listan på artiklar och hur jag gjorde med dem finns som en separat sida benämd "Bakaxel artiklar"

Utväxling: 4,56 och 41-9 står det på en bricka
Datum: 14-10-11
Miltal: 57037
Pinjongen är glapp tror  jag och så är skalet inte vackert. För att få ordning på detta så behövs det nog en renovering på svis
Datum: 14-11-02
Första dagen Demontering av axeln från bilen tog väl någon timme. Och som vanligt så spjärnade det emot alltid när man skall ta bort skruvar som är bärande. Och detta trots att jag försökte att avlasta bakaxeln med domkraften. 
Datum: 14-11-02
Andra dagen
Fortsatt demontering, plockade bort bromsdetaljerna, de behöver en målning. På vänster sidan så såg trumman ut att vara sned vid första anblicken dvs snett sliten. Men efter fortsatt demontering så visade det sig att justerskruven för backarna inte var fastskruvad i plåten så där kan nog vibrationerna vara. Men det är nog inte hela sanningen. För det var vibrationer även innan jag demonterade detta första gången. Sen så behöver jag nog lite skruv och en ny parkeringsbroms vajer. Och infästningen av den.

Datum: 14-11-22
Några kvällar senare har nu demonterat alla bitar enligt listan. Har även rengjort de flesta använda artiklarna. Jag kommer att bestämma mig för att byta fjädrarna. Se ser inte snygga ut och blästring och rengöring kommer bara att resultera i att jag inte litar på att de har bästa förmåga så det blir nya. När det gäller stagen så har jag ju bra bussningar i dem så där behöves det ju bara målning så de ser snygga ut och håller mot lite stensprut.      
Datum: 14-12-07
Nu har jag gjort rent båda bromsjusteringarna. Det var ingen match, för jag hade ju varit på dessa tidigare. Nu skall jag bara ta reda på vilka muttrar och brickor det skall vara jag tror jag köper nya där. Se artikel listan. Jag har även tittat på hur stagen som håller isär bromsbackarna ser ut och de är riktigt rostiga och gapet ser stort ut se bild. Så här får vi se vad som går att göra. De går ju att köpa så jag tror att jag gör det.     
Datum: 14-12-10
Idag var det fångbands konsolerna som fick sig en rengöring och så hittade jag den sista. Den låg i hydrauloljebadet. Jag rensade bärstagen så nu är det ett litet hål för vattendränering i den. Jag konstaterade att den andra klammern inte var riktigt rak heller så jag köper två nya. Jag har nog inventerat klart nu skall bara skriva rent anteckningarna så har jag en inköpslista på smådetaljer att köpa.   

 Datum: 14-12-10
Renskrivit listan. Några frågetecken har uppkommit. Infästning av momentstag i karossen behöver förstärkas, vilken färg skall fångbanden ha.
Datum: 14-12-20
Idag tömde jag ut bakaxeloljan och rengjorde innuti och inspekterade. Skall nu kolla spel och så. När man tittar så ser det inte ut som det är någon anledning att byta mer än lagrena till drivaxlarna när det ändå är nere men en renovering vet jag inte om det är nödvändigt. Men jag får kolla med specen först innan jag bestämmer mig. 
Datum: 14-12-25-26
Dagens ärende i garaget var att kolla hur konsolen till höger momentstag ser ut. Och den var lite oval så jag skall svetsa i en 3mm bricka så att det blir lite styrsel på infästningen. Och på andra dagen så var det klart  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar