Datum: 15-01-03
Miltal: 57509
Vårstart
2015
I
år tänkte jag planera vad som skall göras vi vårstarten lite noggrannare. Det
har ju varit en hel del aktiviteter i garaget i vinter. Och de sista
körningarna förra året. Jag tänker dessutom fylla på listan eftersom det kommer
upp saker Följaktligen
Tankning:
Sista
turen förra året var ju Soppatorsk så bensin måste till. Se egen rapport
Vindbrus:
Jag
hittade ju en plugg i golvet som hade smält av olja. Den är bytt och det skall
kollas om detta har blivit bättre med vindbrus och kanske även lukt i kupén.kollat och det belv en egen rapport
Map
lukt inget att anmärka men vindbrus inget märkbart. Se egen rapport Vibrationer vid bromsning:
Efter
renovering av bakaxel och dess infästningar så borde det bli bättre. Verkar
bara som det är annorlunda. Kvar att justera handbroms och nog också luftning.
Det är kvar
Körning generellt:
Efter
renovering av bakaxeln. Inga konstigheter Ryck vid låg hastighet: verkar vara kvar och alltså
inte något med bakaxel att göra
Kalibrering trippmätare:
Verkar
som den går lite långsamt. Kan bero på att kugghjulen inte ligger rätt mao jag
får plocka isär igen. Körde rundan runt Inseros och den står på 35 km så den
går nog rätt. se rapport om Bränsletank
Kardan vibrationer:
Efter
renovering av Kardan så borde de vibrationerna vara borta. Efter det att
däcksvibbarna jämnat ut sig så verkar det vara ok med detta. Måste ha nya däck
dock.
Förgasare:
Inställning
kolla om det finns en liten gummibricka där kolvupptryckar pinnen går genom
huset det kan ju vara så att det är tjuvluft där? ingen liten bricka där så jag får kolla med Förgasarteknik
Ventilationsrutan:
Kolla
så att låsmekanismen löper lätt och att knappen går att trycka in hela vägen.
Annars så är det lite olja eller 5-56 som gäller för att den skall funka
felfritt. fixat
Fönstervev:
Rätta
till den felaktiga monteringen från när jag bytte listen i ventilationsrutan. Det var enkelt men
Bälg parkeringsbromsspak:
Kolla
så att åtgärden blev bättre map vindbrus. Ingen förbättring men inte dåligt
Kolla olja: klart
Kolla
säkringar: Kolla
att alla lampor lyser ok
Efter kontroll bakaxelolja: ok
Datum: 2015-04-20
Miltal: 57509
Det
som återstod på batteri bytet var att måla hållaren igen. Och det var kvickt
ordnat. Och sen monteringen. Och då visade det sig att det var två olika
längder på krokarna. Vilket ju är naturligt eftersom öglorna sitter på olika
ställen. Men det innebar för mig bara flera försök varav de tre första var fel.
Därefter så var det första start i år. Lite lång kranktid men troligen så beror
det på att all bensin har evaporerat i förgasare och ledning. Så jag får tanka
på med en dunk innan jag kör iväg. Och så hade kopplingen fastnat också. Jag
borde nog byta kopplingen i år.
Datum: 2015-04-22
Miltal: 57509
Fyllde
en dunk och kollade lampor i dag
Datum: 2015-05-03
Miltal: 57509
En
dunk plus det som var kvar i dunken i höstas ger ca 8 liter och sen åkte jag
ner till tappen och fick i 20 liter summa ca 30l. fattas 15 som då måste ha
varit i tanken vid stoppet. Mysko mao. Vad göra tror att jag skall börja med
att ta loss tankmätaren och se om det är fullt. Sen mäta var 15 liter bör vara
från botten räknat. Det kan ju vara så att själva sugröret är rostat och
släpper in luft tidigare och lämnar kvar den mängden? Se Tank rapporten för
vidare info
Datum: 15-05-07
Miltal: 57545
Åtgärdade
fönsterveven med en böjd spik som fiske verktyg för klamman på veven. Och efter
det så var det puts. Samt att jag tittade under höger dörr. Och till min fasa
så verkar dörrtätningslisten på dörren vara kass den var sprucken och torr så
det får bli en ny
Hur går det med P1800 turerna i sommar, besökt några träffar?
SvaraRaderaMvh tennspacklande Lennart
tyvärr inte ännu. men jag har planer på att besöka onsdags träffarna vid barken Viking under semestern. och naturligtvis SVIS senare i augusti. annars så har det blivit några korta turer runt hemmet.
SvaraRadera